Wyprodukowano w Unii Europejskiej

Macierzyństwo to całkiem nowa i niezwykle ważna rola w życiu kobiety. To miłość, troska i radość, ale również odpowiedzialność za nowe życie. Ta odpowiedzialność zaczyna się już w momencie poczęcia. Cały okres ciąży – to jak odżywia się i jaki tryb życia prowadzi ciężarna – wpływa na rozwój płodu. Warto o tym pamiętać i odpowiednio przygotować się do ciąży już na etapie jej planowania.

Jesteś tym, co jesz

Ciąża to bardzo wymagający czas dla organizmu kobiety. Zachodzi w nim wiele zmian mających na cel zapewnienie dziecku odpowiednich warunków do rozwoju, a następnie bezpiecznego przyjścia na świat. Planując powiększenie rodziny, warto już kilka miesięcy wcześniej zadbać o swoje zdrowie i pełnię sił. Dobrze jest dokładnie przyjrzeć się swojej diecie, wyeliminować z niej niezdrowe składniki, takie jak wysoko przetworzona żywność, fast foody  czy bardzo tłuste i zawierające duże ilości sztucznych węglowodanów produkty. W zamian za nie, do codziennych posiłków najlepiej wprowadzić świeże, naturalne składniki, zapewniające odpowiednio zbilansowaną, pełnowartościową dietę, bogatą  w witaminy, minerały oraz kwasy tłuszczowe. Dużą rolę w jadłospisie kobiet planujących ciążę powinny zajmować świeże owoce i warzywa, ryby oraz chude mięso.

Lekarze zalecają również rozpoczęcie suplementacji już na kilka miesięcy przed ciążą, tak by w organizmie kobiety nie wystąpiły żadne niedobory. Na rynku można znaleźć wiele kompleksów witamin dla przyszłych mam. Najważniejszym składnikiem, który należy uzupełniać przed zajściem w ciążę, jest kwas foliowy, którego z posiłkami dostarczamy sobie zbyt mało, a jest niezbędny do prawidłowego rozwoju układu nerwowego płodu. Najlepiej przyjmować go już 3 miesiące przed planowanym poczęciem.

W zdrowym ciele zdrowy duch

Planując potomstwo, warto również zastanowić się, jak wygląda nasza kondycja fizyczna. Ciąża, poród i późniejsza opieka nad noworodkiem to nie lada wyzwanie dla organizmu, trzeba się więc na nie odpowiednio przygotować. Nie jest również tajemnicą, że aktywne kobiety zazwyczaj szybkiej wracają do formy sprzed ciąży. Z tego względu dobrze jest zadbać o odpowiednią wagę – zarówno zbyt duża, jak i zbyt mała może stwarzać problemy z zajściem w ciążę – oraz kondycję fizyczną. Wybór dyscypliny sportowej nie jest niczym ograniczony – może to być jazda na rowerze, bieganie czy pływanie. Dobrze jest zdecydować się na aktywność, którą będzie można kontynuować również w ciąży i po porodzie, jak np., pilates czy jogę. Jeśli możemy, choć w niektórych sytuacjach zastąpmy samochód spacerem. Specjaliści twierdzą, że dla zachowania zdrowia powinniśmy robić ok. 10 000 kroków dziennie.

Koniec z używkami

Prawdopodobnie każdy z nas wie, że alkohol, papierosy i inne używki stanowią śmiertelne niebezpieczeństwo dla płodu, nie wolno ich więc przyjmować w czasie ciąży. Prawda jest jednak taka, że powinniśmy odstawić je już na kilka miesięcy przed planowanym poczęciem. Dla niektórych zaskakujący może być również fakt, że zasada ta dotyczy zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Badania wykazują, że nikotyna i alkohol znacząco osłabiają plemniki, a w niektórych przypadkach mogą prowadzić nawet do niepłodności.

Niezbędne badania

Marząc o powiększeniu rodziny, powinniśmy mieć pewność, że jesteśmy całkowicie zdrowi. Warto więc umówić się na wizytę u ginekologa, który i omówić z nim swoje plany. Na pewno wskaże, jakie badania warto wykonać. Najczęściej jest to standardowy komplet badań, do których należy morfologia, mocz czy EKG oraz poziom cukru we krwi i przeciwciał wykluczających toksoplazmozę i różyczkę. Niezbędne będzie także badanie na wirusa HIV oraz oznaczenie grupy krwi (badania koniecznie trzeba mieć ze sobą podczas porodu). Najczęściej ginekolog zaleca również sprawdzenie, czy przyszła mama nie choruje na WZW typu A i B oraz, czy ma właściwą krzepliwość krwi. Konieczność przeprowadzenia dodatkowych badań lekarz uzależnia od wyników wywiadu z pacjentką, jej ogólnego stanu zdrowia, przebytych schorzeń oraz chorób występujących w rodzinie.

Jeśli kobieta ma zaległe jakieś szczepienia, jest to najlepszy czas na ich uzupełnienie. Przed ciążą zaleca się również wizytę w stomatologa i wyleczenie wszystkich ewentualnych ubytków, ponieważ próchnica negatywnie wpływa na rozwój płodu, może również przyczynić się do przedwczesnego porodu.

Pozytywne nastawienie

Większości kobiet udaje się zajść w ciążę już po kilku miesiącach starań. Jeśli jednak w Twoim przypadku ten czas jest dłuższy, nie denerwuj się, ani nie obwiniaj o zaistniałą sytuację. Stres bardzo źle wpływa na samopoczucie oraz relacje w związku, utrudnia również poczęcie. Lekarze twierdzą, że dopiero po roku regularnych, nieudanych prób należy skonsultować problem z ginekologiem. Okazuje się, że często problemem jest nieumiejętność właściwego określenia dni płodnych – jeśli masz z tym kłopot, możesz skorzystać z testów owulacyjnych domowego użytku lub monitoringu cyklu, który wykonuje się w gabinecie ginekologicznym.

Ważne jest również to, aby zrezygnować z antykoncepcji hormonalnej min. 3 miesiące przed planowanym poczęcie, aby organizm miał czas na wyregulowanie gospodarki hormonami.